• Home
  • interviews
  • interview service
  • about
  • blog
  • contact
    Het Schrijfhokgeschreven en video-interviews met karakter
    • Home
    • interviews
    • interview service
    • about
    • blog
    • contact
      • Facebook
      • Instagram
      • LinkedIn

    CONTENT FACTS: Ontdek de geheime content marketing mix en de
    verschillende soorten content.

    Content marketing 1 + 1 is geen 2

    Sta je er wel eens bij stil? Content marketing is geen exacte wetenschap en dat, unlike, de vele disciplines van andere experten in je bedrijf. Denk maar aan de boekhoudafdeling, financial controlling, pricing, loonadministratie… 1 + 1 is in de meeste gevallen dus 2.

    Jammer, mocht marketing een exacte wetenschap zijn, zou dat de job van ‘all marketing & communication people out there’ vaak veel eenvoudiger maken. En net omdat marketing geen exacte wetenschap is, is marketing binnen de bedrijfsrangen en elders, vaak voer tot discussie. Iedereen kent ‘wat’ van marketing. Het content marketing vak strategisch doorgronden vergt de nodige ervaring en dagelijkse bijscholing. Oh dear! Als marketingmanager, -medewerker of communicatieverantwoordelijke kan je het dan al eens warm krijgen. I feel you.

    Gewoon marketing, over Dash-tonnekes en LEGO-blokjes

    Blijven ademen. Intussen ben je het vast met me eens, ‘content marketing is the only marketing left’. De quote van marketinggoeroe Seth Godin, tijdens een paneldiscussie in 2008, is intussen behoorlijk oud nieuws. Je kan je bovendien afvragen waarom we nog steeds de term content marketing gebruiken en niet gewoon, als vanouds, over ‘marketing’ praten. Don’t get me wrong, de quote van Seth Godin is misschien oud nieuws, maar content marketing is here to stay. Nog zo een open deur… ;-).

    De tijd dat je producten en diensten via grote advertentiebudgetten door de strot van de consument kon duwen, behoort, hoera, tot de geschiedenis. Al moet ik bekennen dat ik met enige nostalgie terugdenk aan de commercials met de Dash-tonnetjes. Yep, ik ben opgegroeid met de geur van dit legendarische witte poeder toen ik weer eens een Dash-tonnetje indook tijdens een LEGO-blokjes bouwaanval.


    Content marketing, liken, snuffelen en dan pas kopen

    Ik schreef het eerder al. De marketingwereld evolueert aan lichtsnelheid. Nog een reden waarom het zo moeilijk is om bij te blijven. Yesterday’s news is today’s fish and chip paper. En tussen al die ‘content-marketing-hysterie’ door zouden we vergeten waarom we nu ook al weer content ‘moeten’ verspreiden?! Goed geraden. Je moet just niks. Content marketing is geen doel op zich. Gewoon zoveel mogelijk content creëren? Is je content nog kwalitatief? Zit er een strategie achter? Bereik je ermee wat je wil bereiken? Inderdaad. Met content marketing probeer je de doelen te bereiken uit de overkoepelende marketing strategie van je bedrijf. Kom, laat ons eens teruggrijpen naar de basis van content marketing.

    Wat is content marketing?

    Anno 2019, in dit steeds digitalere tijdperk, win je klanten, b2b of b2c, door waardevolle en relevante content te verspreiden om zo een vertrouwensband met ze op te bouwen. Maar eerst moet er uitgebreid gesnuffeld en geliket worden ;-).

     

    De soorten content op een rij: Know-Like-Trust-Buy

    Elk koopproces verloopt volgens de beroemde Know/Like/Trust/Buy-fases. Simpel, logisch boerenverstand, toch?  Mensen kopen nog steeds van mensen. Consumenten, bedrijven, kopen pas nadat ze het gevoel hebben je bedrijf beter te kennen, je te vertrouwen. ’t Is de eenvoudige essentie van content marketing.

    Denk je er nog wel eens aan tijdens je content planning? Al je potentiële klanten bevinden zich in een andere fase van de Know-Like-Trust-Buy-circle. En dus is het belangrijk om een steengoede content marketing mix te creëren die je potentiële klanten aanspreken in deze verschillende koopfases.

    De verschillende soorten content op een rijtje, deze keer meer in detail:

    KNOW-content

    Dankzij de KNOW-content van je bedrijf leren je potentiële klanten je bedrijf beter kennen. Je geeft ze een blik achter de schermen. Je toont de menselijke zijde van je onderneming. Zet af en toe eens een medewerker in het daglicht bijvoorbeeld. Wat doet hij/zij, hoe, waarom? Vraag eens enkele collega’s naar hun guilty pleasures, waarom niet? Net de grootste snoeper in je bedrijf gespot? Top!

     

    LIKE-content

    Met LIKE-content inspireer je. Wie zijn je doelgroepen? Wat maakt hem/haar enthousiast? Communiceer en connecteer. Toon foto’s van sportevents waar je collega’s aan deelnemen. Ook humor is toegelaten ;-). Neem jezelf als bedrijf niet te serieus.

    TRUST-content

    En met TRUST-content bouw je het vertrouwen op bij potentiële klanten, het vertrouwen in je bedrijf, je product, je dienst. Toon je expertise aan, schrijf eigen blogposts en wissel af met positieve reviews van klanten, vul verder aan met interviews van je A-klanten. Wat je klant zegt, zegt hij/zij beter. Vertel wat je opvalt in je sector… Denk breed in je eigen marktcontext. Deel waardevolle content van andere bronnen in je sector. Denk aan belangenverenigingen, beurzen, opvallende evoluties en autoriteiten in je sector.

    BUY-content

    Yes. Met je BUY-content wil je verkopen. Zet je producten, diensten, één voor één in de kijker en link door naar de juiste plaats op je website. You get the picture. Ze belanden op je website/webshop. Stuur ze eventueel door naar een aparte landingspagina als je ook online verkoopt. Je klanten kopen… Check! Job well done.

     

    De geheime content-marketing-mix-formule

    Je las het in de inleiding. Content marketing is geen exacte wetenschap. Je verspreidt inderdaad best al de bovenstaande verschillende soorten content. Het echte geheim zit hem echter in de juiste content marketing mix. M.a.w. door de noodzakelijke verhouding in deze fameuze content trust circle te hanteren. De juiste verhouding = het juiste resultaat. It’s all in the mix.

    Bon, hoe vaak wissel je dan idealiter de KNOW-LIKE-TRUST-BUY-content? Wat wordt als geloofwaardig ervaren?

    Ik deel graag een goeie content mix formule met je, althans eentje die ik ook steeds deel met de ondernemingen die beroep op Het Schrijfhok doen als content sparringpartner om hun content marketing activiteiten te analyseren met als resultaat een content marketing advies op maat.

    Tadaaaa:

    • Know-content: 20%
    • Like-content: 10%
    • Trust-content: 60%
    • Buy-content: 10%

    Deelt je bedrijf online enkel commerciële boodschappen met een rechtstreekse link naar je website? Dan haken de meeste potentiële klanten snel af.

    Test de bovenstaande content formule eens uit. Ontdek wat werkt voor jouw bedrijf, maar die 10% buy-content zou ik alvast in de dorpel van je bedrijf beitelen ;-). Enne, blijf je eraan denken dat je potentiële klanten zich in verschillende koopfases bevinden?

    Sociale media aanwezigheid versus sociale media marketing

    Tot slot, juist, het content marketing spel speelt zich af in de sociale media gangen. Enne, de meeste bedrijven weten intussen dat je bedrijf spreekwoordelijk niet bestaat als je niet online actief bent. Er roept dan wel eens iemand in je bedrijfsgangen, ‘we moeten meer online aanwezig zijn!’.

    Beware! Sociale media aanwezigheid is niet hetzelfde als sociale media marketing. En net daar ziet Het Schrijfhok nog vele bedrijven de mist in gaan. Veel bedrijven verspreiden content, ze posten maar wat, zonder duidelijke content marketing strategie, om toch maar ‘online aanwezig’ te zijn.  Het uiteindelijke doel van content marketing is conversie, online verkeer naar je website genereren, naar je blogposts, nieuws, diensten, producten, …

    Hanteer de bovenstaande content soorten en content marketing mix formule en bepaal welke doelen je ermee wil bereiken. Stem je hele contentstrategie op de doelen van het overkoepelend marketingplan van je bedrijf af. Creëer dan pas content en bijbehorende sociale media posts. Kies resoluut voor sociale media marketing. Zorg dat een verantwoordelijke het hele content spel van je bedrijf overziet. Veel succes met deze geheime contentmix.

    Nood aan een enthousiaste en constructieve content marketing sparringpartner voor analyse en advies op maat? Je weet me te vinden.

    Hup, hup. Zorg ervoor dat je unieke bedrijfsverhaal niet VOOR de bladzijde blijft steken. Je verhaal is het meer dan waard om meer aandacht te krijgen. Test het, stuur bij. Straal, ook online ;-).
    Be a content sniper, schiet op scherp…

     

      Waarom interviews/testimonials een goeie aanvulling zijn op je content marketing. →← Met deze copywriting tips overwin je je writer’s block.
        • Facebook
        • Instagram
        • LinkedIn
      • Lees de privacyverklaring van Het Schrijfhok CommV

      ©Het Schrijfhok
      You WordPress Theme | Created by Acoda