CONTENT FACTS: Waarom interviews/testimonials een goeie aanvulling zijn op je content marketing.
Ontdek snel 6 steengoede redenen op een rij.
INTERVIEWS, HUP DE LOOPGRAVEN IN
Maandelijks interviewt Het Schrijfhok enkele ambitieuze ondernemers, medewerkers en CEO’s van uit de kluiten gewassen kmo’s.
En tijdens die diepte-interviews, zo zij aan zij, vraag ik hun het hemd van het lijf.
TESTIMONIALS, KOPPIG INTERESSANT
Het Schrijfhok leerde al die CEO’s, medewerkers en ondernemers vooral kennen als vastberaden durvers.
Ambitieuze medewerkers en ondernemers sparen bloed, zweet, noch tranen om telkens het beste van zichzelf te geven.
Steeds op zoek naar de beste oplossingen, the best customer experiences.
Maar heu, ze vergeten erover te vertellen, het de wereld in te sturen.
BEETJE STOEFEN MAG
En zo, ondanks al dat bloed zweet en tranen, blijven heel wat straffe verhalen VOOR de bladzijde steken.
Doodzonde. We zijn Vlaams bescheiden.
Ik hoor CEO’s dan zeggen: ‘Onze klanten weten intussen wel wat we doen’.
Of, ‘we gaan toch niet stoefen met testimonials over projecten die we bij onze klanten realiseerden?’.
‘Waarom zouden we onze medewerkers zelf aan het woord laten?’
The truth? Think again. Doen.
CONTENT MARKETING? TRUST, BABY, TRUST!
Laat ons even teruggrijpen naar de basis van content marketing.
Hieronder lees je 6 steengoede redenen om te investeren in diepte-interviews/testimonials voor je bedrijfsmagazine, personeelsblad, bedrijfsblogs, …
1. CONTENT CIRKEL, CATCH SOME ATTENTION.
Los van welke kanalen je voor je bedrijf kiest om content te verspreiden, met welke frequentie en welke doelgroepen je beoogt te bereiken, it all comes down to this. The famous circle of trust.
Simpel, logisch boerenverstand, toch? Elk koopproces verloopt volgens de beroemde Know/Like/Trust/Buy-fases. Jahaaa, mensen kopen nog steeds van mensen. Consumenten, bedrijven, potentiële medewerkers happen pas toe na
dat ze het gevoel hebben je bedrijf beter te kennen, je te vertrouwen. Aha. Ja. We verliezen het vaak uit het oog. ’t Is de essentie van content marketing.
Denk je er wel eens aan tijdens je content planning? Al je potentiële klanten/medewerkers bevinden zich in andere fase van de Know-Like-Trust-Buy-circle. En dus is het belangrijk om een steengoede contentmix te creëren die potentiële klanten/medewerkers aanspreken in deze verschillende fases. Vooral in deze TRUST-FASE is het slim je klanten of medewerkers zelf aan het woord te laten.
KNOW-LIKE-TRUST-BUY, geen fabeltje.
- Met KNOW-content leren je potentiële klanten of medewerkers je beter kennen. Je geeft ze een blik achter de schermen. Waarom doet je bedrijf wat het doet. Je toont de menselijke zijde van je onderneming. Top!
- Met LIKE-content inspireer je. Met wie communiceer je? Wat maakt hem/haar enthousiast? Communiceer en connecteer. Verspreid ook bedrijfscontent met een vleugje humor. Zelfrelativeren met de regelmaat van de klok, does the trick. We zijn allemaal mensen en al …
- En met TRUST-content bouw je het vertrouwen op bij potentiële klanten en medewerkers, vertrouwen in je bedrijf, je product, je dienst. Ga maar eens bij jezelf na. Welke vertrouw jij? En welke niet? En waarom? Juist, daar doe je geen zaken mee. En dus wordt er, door bedrijven én consumenten, heel wat online gescreend lang voor ze bij je aan de voordeur aankloppen. Jep. Klanten en medewerkers, ze zijn op zoek naar social proof. Transparantie, interviews, testimonials zijn belangrijk voor potentiële klanten en medewerkers in deze TRUST-fase. You get the picture. In the end belanden ze je op je website/webshop. Ze kopen, ze kloppen aan met een sollicitatie… Check! Job well done.
Tadaaa! De TRUST-fase is meteen de belangrijkste reden om interviews te integreren in je content marketing of employer branding.
In de blogpost: ‘de geheime content marketing mix en de verschillende soorten content’, ontdek je details over noodzakelijke verhouding in deze fameuze content trust circle.
Nu in een rechte lijn op naar 5 extra steengoede redenen om te investeren in diepte-interviews/testimonials van je klanten.
2. PEER-TO-PEER, INTERVIEWS/TESTIMONIALS KOMEN NIET UIT EIGEN NAVEL. #extrabetrouwbaar
Tik, tok… Wat zijn we ijverig. De meeste ondernemingen investeren intussen heel wat in de creatie van content. Super! Een bank vooruit. Oprecht. Als content expert kan Het Schrijfhok daar enkel gigablij mee zijn. Alleen merk ik nog steeds dat al die content nijverheid vooral uit eigen navel komt, uit de eigen bedrijfspen.
HUP, OVER DE STREEP…
Potentiële klanten of medewerkers hebben vaak nog net even dat laatste duwtje nodig na het lezen van al je content. Ze vertrouwen je… bijna dan. Als een uitgebreid interview, een testimonial, van een gelijkaardig bedrijf, iemand waar ze naar opkijken, iemand waarin ze zichzelf herkennen, op dat moment hun pad kruist op sociale media, op je website. Yeah baby!
Gedaan met verkennen. Hun besluit staat dan plots vast. Vreugdedansje …
3. KLANTEN INTERVIEWEN, DA’S KLANTEN BINDEN. HEU?!
Think about it. Je laat liever niet eender welke klant aan het woord over je bedrijf. Denk strategisch na. Wie zijn je Triple A-klanten, je topklanten?
Wiens mening stel je als onderneming op prijs? Welke ondernemer kan no-nonsense en eerlijk getuigen over je product, je dienst?
KLANT IS KONING, ZOEF, EEN TROON ONDER ZIJN GAT…
Het Schrijfhok merkt het, elke keer weer, met een interview, zetten andere ondernemers hun sterk gewaardeerde klanten op een voetstuk. En dat wordt, jawel, sterk gewaardeerd. Jij bezorgt hen als onderneming een stukje free publicity, in ruil voor hun oprechte testimonial. Een win-win.
Interviews afnemen, da’s klantenbinding van de bovenste plank, geloof het of niet. Hun interviews/testimonials pronken op de website en sociale media van jouw bedrijf. De geïnterviewde? Die voelt zich gewaardeerd, je geeft iets terug. De wet van wederkerigheid.
4. EMPOYER BRANDING. DE STRIJD OP DE ARBEIDSMARKT IS HEVIG
Als personeelsmanager van een bedrijf weet je het als geen ander. De strijd op de arbeidsmarkt voor sterke arbeidskrachten is hevig. De nieuwe generatie medewerkers gaat niet zomaar af op een vacature. Ze kiezen zelf hun ideale werkgever. Medewerkers interviewen en het verhaal van hun ‘peers’ publiceren op je website, verspreiden via sociale media, is dan de ideale employer branding. Deze interviews kan je ook publiceren in je personeelsmagazine, een win-win.
5. WAT JE KLANT ZEGT, ZEGT HIJ/ZIJ BETER. WUT?!
Tuurlijk. We hebben geen hamertje en geen beiteltje nodig om dat te ontdekken. Elke onderneming, groot en klein, is doorspekt van vakjargon of gebruikt een hoop interne terminologie. Juist. Veel CEO’s en ondernemers zijn er zich vaak niet meer van bewust.
We zijn zooo doordrongen van de materie, onze jobs, onze ondernemerspassie, dat een uitleg in Jip-en-Janneke-taal, uit eigen pen, al lang niet meer lukt. En dat vakjargon leest Het Schrijfhok overvloedig in allerlei online content van bedrijven.
Geen nood. Met een interview/testimonial laat je je klanten gewoon zelf aan het woord. Je klanten kennen al dat vakjargon van je bedrijf niet. Ze leggen gewoon in mensentaal uit, wat jouw diensten, producten, betekenen voor hen. Klaar en helder. Klaar is kees.
6. INTERVIEWS/TESTIMONIALS KAN JE MAKKELIJK RECYCLEREN. DE CIRKEL IS ROND.
Je leest het goed. Vergeet je investering niet te recycleren. Interviews en testimonials kan je super makkelijk recycleren.
Hak je interview op in kleinere stukjes. Deel bijvoorbeeld regelmatig en klanten- of medewerkerquote uit je interviews op je sociale media.
Publiceer het in je magazine. Deel het via je nieuwsbrief… De mogelijkheden zijn legio. Laat je investering maximaal renderen.
Voilà, 6 steengoede redenen om te investeren in het afnemen van interview en testimonials.
OK, wil je wel eens zo’n afgewerkt interview lezen? Zelf niet zo’n schrijfbeest? Ontdek de interview service die Het Schrijfhok aanbiedt.
Ladies en gentlemen, die testimonials liggen voor het grijpen. Remember, een beetje stoefen mag. 😉